Schneider, S., Clément, C., Goltzene, M. A., Meyer, N., Gras-Vincendon, A., Schröder, C. M., & Coutelle, R. (2022). Determinants of the evolutions of behaviours, school adjustment and quality of life in autistic children in an adapted school setting: an exploratory study with the International Classification of Functioning, disability and health (ICF). BMC psychiatry, 22(1), 1-11.
Graff, I., Juhl, G., & Clément, C. (2022). Fondements et contenus d’un programme de psycho-éducation à destination des parents d’enfants présentant un Trouble Développemental du Langage : «Agir pour communiquer avec mon enfant. Comprendre le trouble développemental du langage ». Revue de psychoéducation, 51(1), 23-49. https://doi.org/10.7202/1088627ar
Uzum, B., Yazan, B., Mary, L. & Akayoglu, S. (2022). Teacher agency for social justice in telecollaboration: locating agentive positioning in virtual language interaction, The Language Learning Journal, DOI: 10.1080/09571736.2022.2080857
Gossin, P. (2022). « Lachance, J. (dir.). (2019). Accompagner les ados à l’ère du numérique. » Communication [En ligne], vol. 37/2 | 2022. https://journals.openedition.org/communication/16134
Gossin, P. (2022). Le carnet de lectures : Récit de vie et incitation à la lecture. Inter-CDI, 298, 4-9.
Derouet, C. (2022). Caractérisation de démarches de modélisation probabiliste. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 27, 89-131.
Derouet, C. (2022). Une ressource pour l’option mathématiques complémentaires. Au Fil Des Maths - Le Bulletin de l’APMEP, 546, 88–90.
Dubreucq, E. (2022). Les petits contre les grands, in Le Télémaque, n°62, 2022-2, p. 101-112, https://doi.org/10.3917/tele.062.0101
Doukhan, C. (2022). Comment l’articulation entre théorie de l’activité et théorie anthropologique éclaire la transition secondaire-supérieur : le cas des probabilités conditionnelles. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 27, 133-167. https://journals.openedition.org/adsc/1432
Gueudet, G., Doukhan, C. & Quéré, P.-V. (2022). Teaching mathematics to non-specialists: a praxeological approach. Proceedings of the Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2022, 19-22 October 2022). Hannover, Germany.
Hartmann, E. (2022). Multilingual, Multimodal, and Multivocal Creative Songwriting based on Tomi Ungerer’s Picturebooks. Journal of Literary Education, (6), 5-27. https://ojs.uv.es/index.php/JLE/article/view/24506
Hartmann, E. (2022). Intercultural Encounters in Translingual Picturebooks: literary and pedagogical perspectives. ICC Journal (The International Language Association), 4(3), p. 23-31. https://icc-languages.eu/wp-content/uploads/2022/12/ICC-JOURNAL-Volume-4-Issue-3-Winter-2022.pdf
Hartmann, E. (2022). Substrat créole, superstrat anglais: la genèse plurilingue de Saint-John Perse. Souffle de Perse, (20), p. 17-42. http://fondationsaintjohnperse.fr/lassociation-des-amis-de-la-fondation/souffle-de-perse/
Chauvin, R., Yennek, N., Laurent, P., Lorant, S. & Fenouillet, F. (2022). Enrollment in workplace multimodal training programs: The weight of trainee reactions to previous training experiences. International Journal of Training and Development, 26(2), 315-342. https://doi.org/10.1111/ijtd.12260
Le Levier, H. (2022). Respecter l’orthographe : Un objectif scolaire du primaire au lycée ? Recherches, revue de didactique et de pédagogie du français, 77.
Le Levier, H. (2022). Traces du discours grammatical scolaire chez des scripteurs experts : Ce que révèle le traitement morphosyntaxique du participe passé chez des étudiants de l’enseignement supérieur technique. SHS Web Conf., 138. https://doi.org/10.1051/shsconf/202213806021
Flom, Haley and Young, Andrea S. (2022) Adrift between republican values and plurilingual policies: (pre)primary school teachers’ reported practiced language policies in Strasbourg, Multilingua Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 41(6), 633-688. https://doi.org/10.1515/multi-2020-0019
Rohmer, O., Palomares, E. A., & Popa-Roch, M. A. (2022). Attitudes towards Disability and Burnout among Teachers in Inclusive Schools in France. International Journal of Disability, Development and Education. DOI: 10.1080/1034912X.2022.2092078
Urrego, V. et Mohib, N. (2022). Ouverture sociale : intérêts et limites d’une politique ambitieuse. L’exemple du dispositif IngéPLUS. Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, 65. https://doi.org/10.4000/edso.19997
Mohib, N., Magot, C.-A. et Plateau, J.-F. (2022). Professionnalisation des doctorants : résultats d’une étude sur le devenir des docteurs en sciences de l’éducation et de la formation. Savoirs. Revue internationale de recherches en éducation et formation des adultes, 1(58), 31-45. https://doi.org/10.3917/savo.058.0031
Zimmermann, P., Demogeot, N, Metz, C. & Flavier, E. (2022). L’aide professionnelle individualisée, un dispositif local pour prévenir le décrochage professionnel des enseignants novices. Les Dossiers des Sciences de l'Education, 47, 121-135.
Muckensturm, P., Flavier, E. & Metz, C. (2022). L’activité d’enseignement aux prismes de la psychanalyse et de la clinique de l’activité. In Analysis. https://doi.org/10.1016/j.inan.2022.10.003
Richter, M., Clément, C. & Flavier, E. (2022). Is transition an (adult) problem? – experiences of autistic students during the transition from primary to secondary school. Journal of Research in Special Educational Needs, publié en ligne le 21 septembre 2022. DOI 10.1111/1471-3802.12574.
Moussay, S. & Flavier, E. (2022). Une intervention-recherche comme action engagée pour développer l’activité des pilotes d’Espaces d’Analyse du Travail en établissement scolaire. Recherches qualitatives, 41(1), 312–334. https://doi.org/10.7202/1088806ar
Cheviet, A., Bonnefond, A., Bertrand, F., Maumy-Bertrand, M., Doignon-Camus, N. (2022). How visual attention span and phonological skills contribute to N170 print tuning: an EEG study in French dyslexic students. Brain & Language, 234. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2022.105176
Rohmer, O., Doignon-Camus, N., Audusseau, J., Trautmann, S., Chaillou, A-C., Popa-Roch, M. (2022). Removing the academic framing in student evaluations improves achievement in children with dyslexia: The mediating role of self-judgement of competence. Dyslexia, 28(3), 309–324. https://doi.org/10.1002/dys.1713
Gavens, N., Doignon-Camus, N., Chaillou, A-C., Zeitler, A., & Popa-Roch, M. (2022). Effectiveness of mind mapping for learning in a real educational setting. The Journal of Experimental Education, 90(1), 46-55. https://doi.org/10.1080/00220973.2020.1848765
Chauvin, R., Yennek, N., Laurent, P., Lorant, S. & Fenouillet, F. (2022). Enrollment in workplace multimodal training programs: The weight of trainee reactions to previous training experiences. International Journal of Training and Development (Accepté le 5 Janvier 2022).
Pachod, A. (2022). Des spiritualités de l’enseignant en contexte hypermoderne et incertain ? Annuel de la Recherche en Philosophie de l’Éducation , 2
Trestini, M. et Rossini, I. (2022). Cohérence des politiques, des stratégies et des pratiques d’enseignement et d’apprentissage mises en œuvre dans le contexte du COVID-19 : perceptions croisées enseignants/étudiants. Dans S. Collin, N. Guichon et J. G. Ntebutse (prés.), Actes du colloque international (RUNED 22) (p. 100-101). UQAM, Montréal, Canada.
Trestini, M., Rossini, I. et Kabore, D. S. P. (2022). Vers un usage coordonné des réseaux sociaux numériques et institutionnels dans l’enseignement supérieur en période de crise sanitaire. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 19(2), 43-60
Berger, M., Graner, C. (2022). L’entrée dans le métier de CPE en temps de crise : une (ré)affirmation par le sens. Administration & Éducation. (173).